28 mei 2024

COSH! en Arnhem slaan de handen in elkaar rond uniek, lokaal en duurzamer modeklimaat

COSH Arnhem Hu Le Kes recovery studio textile repair brand
COSH Arnhem Hu Le Kes women skirt dye circular brand
Niki de Schryver — founder COSH!: “Arnhem vormt een unieke biotoop voor duurzamere mode en design. Het sterk uitgebouwd modeonderwijs inspireert hun alumni om lokaal te ondernemen. Dankzij een vruchtbare combinatie van eigen ateliers en daaraan gekoppelde winkels kunnen ondernemers lokaal succesvolle bedrijven uitbouwen zonder mee te moeten doen aan de globale markt of de ratrace van modebeurzen en internationaal verkopen of de te hoge huurprijzen in hoofdsteden. Lokale verankering, duurzame funderingen en creativiteit zijn hier key. De stad toont zo hoe lokaal op beperktere schaal ondernemen, de toekomst van de mode hervormt. Hier zie je hoe degrowth, leefbaar kan zijn voor de ondernemers.”
COSH Arnhem Begane Grond duurzaam warenhuis Arnhem winkel sustainable store
“Textiel heeft een grote impact op het milieu. Ook in Arnhem, want hier is de uitstoot van textiel vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van een kleine 12.000 huishoudens. Daarom willen we duurzame keuzes inzichtelijker en makkelijker maken voor alle ondernemers en consumenten. Arnhem is een creatieve stad waar vele duurzame mode-innovaties zijn bedacht. Duurzame mode is juist waar veel modeondernemers mee bezig zijn. En zo zetten we Arnhem als duurzame modestad nog meer op de kaart. Dat doen we door goed samen te werken.” Nermina Kundić, wethouder economie van de gemeente Arnhem.
“Mode Partners 025 draagt bij aan de positieve impact die mode heeft op sociale, culturele, economische en ecologische ontwikkelingen. Wij geloven in een eerlijker en duurzamer mode- en textielsysteem. We zien dat de kwaliteiten om dat te realiseren in Arnhem en in de regio volop aanwezig zijn. Wij geven de pioniers die hierin een belangrijke rol spelen graag een gezicht en een podium. Dat doen wij door onze kennis, ons netwerk en onze visie te delen.” Evert Burggrave, programmamanager Mode Partners 025.
Robby Bakker - Verbinder - Platform Binnenstad Arnhem: “Arnhem wil een voortrekkersrol nemen als de stad van de duurzame(re) mode. De tweejaarlijkse mode biënnale en jaarlijkse modemaand in juni, met bijzondere aandacht voor Arnhemse modeontwerpers, speelt Arnhem een belangrijke rol in de verduurzaming van de mode-industrie. Het Platform COSH! versterkt deze ambitie. Het helpt ondernemers inzicht te krijgen in het duurzame karakter van hun label(s) en hun klanten krijgen meer inzicht en kunnen een bewuste keuze maken. Hiermee willen we een beweging veroorzaken naar een nog groter aanbod in Arnhem van duurzame(re) mode.”
COSH Arnhem Hu Le Kes recovery studio repair brand

Niki

Founder of COSH!

Cta